Bez owijania w bawełnę

Roberta Fiska lubię z trzech powodów: za insiderską krytykę funkcjonowania mediów, wrażliwość na język używany przez dziennikarzy i polityków, oraz wielkie jaja, jakimi wielokrotnie musiał się wykazać, pisząc z punktów zapalnych od Afganistanu przez Iran, Irak, Liban, po Algierię. Po lekturze The Great War for Civilisation jedną z przychodzących do głowy myśli jest: podpadł wszystkim – Amerykanom, Izraelczykom, Anglikom, Francuzom, Arabom, Turkom, swoim współpracownikom, dziennikarzom, redaktorom, źródłom informacji, czytelnikom. A to tylko wzbudza jeszcze większą sympatię.

W ostatnim tekście w The Independent wraca Fisk do „metafor”, czy może raczej komunałów („cliché”) – chodzi tu na przykład o sytuację, w której ktoś ludzką rzeźnię określa mianem „punktu zapalnego” – używanych przez dziennikarzy i polityków. Jeden z fajniejszych, poprawnych politycznie, kwiatków: nie mówi się, że ktoś jest religijny (religious), lecz – oparty na wierze (faith-based). Wnikanie w czyjąś religijność miałoby być naruszaniem prywatności, a poza tym od religijności już tylko krok do fundamentalizmu, a stąd – rzut beretem do zostania terrorystą.

Oto większy kawałek pokazujący, że trudno jest jedną przyjętą metaforę zastąpić jakąś inną, a w dodatku obnażający rolę adiustatorów w przygotowywaniu tekstów do druku:

I knew the old cliché: „poverty-stricken”. But I wanted to express myself clearer, so I wrote that the country [Afganistan – W.W.] was – quite literally – „poverty-broken”. But of course, a sub-editor changed it back to „poverty-stricken”. He wanted to keep within the cliché code. Poverty-broken was offensive because it did not fit into the dictionary of clichés, that essential volume – it is in our brains, not in our libraries – that is supposed to safeguard all journalism from unorthodoxy. (Źródło)

Chcesz zakazać myślenia – każ myśleć eufemizmami.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s