Nawet nie zauważyłem, a minęło już pół roku od kiedy działa ten blog. Podsumowanie? Jestem kompletnie zawiedziony. Blog miał mi służyć do wynotowywania ciekawostek (nie w popularnym rozumieniu, tj. „bzdur”, tylko „rzeczy wartych uwagi”) z internetu. Miał być moją „sieciową” pamięcią. A ja tymczasem piszę tu o książkach, o tym co przeczytałem na papierze i notuję to, co zwykłem spisywać gdzie indziej. Nie tak miało być. Powstaje zatem pytanie, czy dzieje się tak, bo sufrowania po internecie nie da się zapisać w ten sam sposób, w jaki daje się zapisać surfowanie po książkach, czy może chodzi o to, że ja tego zrobić nie potrafię? (Jeszcze) nie wiem.

Przeniesienie się z pisaniem tutaj ma jednak swoje plusy. Po pierwsze, mogę mnożyć backupy tego, co zapisałem w nieskończoność (notatki papierowe musiałbym kserować – za dużo roboty). Po wtóre, łatwo mogę znaleźć to, czego w danej chwili potrzebuję (pod warunkiem, że przypomnę sobie, że zanotowałem to na blogu). Po trzecie, w końcu mam jedno miejsce, gdzie robię bibliografię. I last but not least, zawsze może znaleźć się ktoś, kto znajdzie w tym jakiś błąd, wygarnie mi, co myśli i będę wiedział, co poprawić. W zasadzie powinienem też wymienić taką możliwość, że któraś z tych notek komuś się do czegoś przyda, ale nie robię tego jak najbardziej celowo, bo nie chciałbym brzmieć jakoś fałszywie altruistycznie ;-)

* * *

Robert Fisk:

In the most profound financial change in recent Middle East history, Gulf Arabs are planning – along with China, Russia, Japan and France – to end dollar dealings for oil, moving instead to a basket of currencies including the Japanese yen and Chinese yuan, the euro, gold and a new, unified currency planned for nations in the Gulf Co-operation Council, including Saudi Arabia, Abu Dhabi, Kuwait and Qatar. […] The Americans, who are aware the meetings have taken place – although they have not discovered the details – are sure to fight this international cabal which will include hitherto loyal allies Japan and the Gulf Arabs. Against the background to these currency meetings, Sun Bigan, China’s former special envoy to the Middle East, has warned there is a risk of deepening divisions between China and the US over influence and oil in the Middle East. […] Chinese financial sources believe President Barack Obama is too busy fixing the US economy to concentrate on the extraordinary implications of the transition from the dollar in nine years’ time. The current deadline for the currency transition is 2018. […] Iran announced late last month that its foreign currency reserves would henceforth be held in euros rather than dollars. Bankers remember, of course, what happened to the last Middle East oil producer to sell its oil in euros rather than dollars. A few months after Saddam Hussein trumpeted his decision, the Americans and British invaded Iraq. (źródło: The Independent).

OK, można wykreślić z TODO list czytanie w ciągu najbliższych dziesięciu lat jakichkolwiek tekstów o pokoju na Bliskim Wschodzie.

* * *

Adam Zagajewski: pisać z punktu widzenia suwerennego człowieka, a nie docenta uniwersytetu, niewolnika modnej metodologii, pracownika państwowego, który musi schlebiać jednocześnie swojemu ministrowi i panującej aktualnie w Paryżu epistemologii (Zagajewski 2007: 27).

Skomentuj

