The Sun „oświeca” umysły Brytyjczyków już od 40 lat

Z okazji czterdziestych urodzin tabloidu The Sun Roy Greenslade wspomina – swoje i gazety – początki. W tekście stawia nieśmiertelne pytanie: czy gazeta wpływa na to, co myślą i robią ludzie? Czy może jest odwrotnie i to redaktorzy starają się pisać o tym, o czym ludzie mówią i o czym chcą czytać? Inaczej rzecz ujmując: czy dobór treści i sama treść gazety decyduje o postawach i zachowaniach czytelników, czy też raczej wyobrażenia redaktorów co do postaw i zachowań czytelników decydują o treści gazety? (Na to pytanie starają się odpowiedzieć badacze zajmujący się agenda-setting; wspominałem już o tym tu i trochę tu). Jeśli prawdą jest to drugie, to upada mit władzy mediów nad społeczeństwem, bo w takim wypadku media mogą, co najwyżej, służyć umocnieniu się pewnych postaw, ale o niczym nie decydują.

Greenslade z jednej strony wspomina, oparte na instynkcie, pisanie o tym, czego chce klasa pracująca (a więc jednak to drugie), ale mówi jednocześnie o, trwającej do teraz, potędze The Sun w ustalaniu tematów, o których mówi cały kraj (a w każdym razie odbiorcy wszystkich możliwych angielskich mediów). Ostatni przykład: Gordon Brown napisał list do kobiety, która straciła syna w Afganistanie. Napisana przez Browna, odręcznie i z błędami, korespondencja uraziła adresatkę, a The Sun podchwycił temat i zrobiła się typowa tabloidowa jatka „ku czci zabitego”.

Moim zdaniem to żadna władza schlebiać najniższym gustom. Idą za tym pieniądze – owszem, idzie też sukces (bo trzeba schlebiać lepiej i bliżej dna niż inni, by ich wygryźć z interesu), ale władza byłaby wtedy, gdyby The Sun mógł w ciągu – powiedzmy – dziesięciu lat wykształcić czytelników zdolnych do poważnej obywatelskiej debaty. Możliwe? Oczywiście, nie. …ale nie należy się tym przejmować, bo to detal. Rządy obala się mobilizując siłę motłochu. A obywatele mogą co najwyżej pisać listy protestacyjne.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s