„To przecież powszechny pogląd”. Czyżby?

False consensus effect. Tendencja do przypisywania innym własnych poglądów. Uważam, że powinno się wysłać ludzi na Marsa. I choć 98% ludzi ma tę kwestię w głębokim poważaniu, ja i tak ocenię, że podobnie do mnie myśli 40% ludzi (te liczby są wymyślone, mają tylko zobrazować o co chodzi). A jeśli jestem maniakiem, ocenię, że 80% ludzi myśli tylko o tym, żebyśmy podbili kosmos. Może chodzić o postawy względem innych ras, podejście do energii atomowej, zanieczyszczenia środowiska, zmian klimatu, występowania w reklamie supermarketu, kupowania biletów komunikacji miejskiej, itd. Im bardziej opowiadam się po którejś ze stron, tym bardziej wydaje mi się, że inni myślą tak samo. Szczególnie osoby będące w mniejszości mają skłonność do przeceniania popularności własnych poglądów. Zadawanie się z sobie podobnymi także sprzyja utwierdzaniu się w przekonaniu, że cały świat jest z nami. Do pewnego stopnia poziom wykształcenia, wiedza polityczna, kontakt z ludźmi o innych poglądach pozwalają wrócić na ziemię. Ale nie wszystkim. Jeśli ktoś ma wyrobioną opinię – uodparnia się na przeciwne perspektywy (korzystałem z: Wojcieszak 2008, Wojcieszak & Prince 2009; oczywiście mocno sprawę uprościłem, więc po detale odsyłam do źródeł).

Wojcieszak, Magdalena. 2008. False consensus goes online. Impact of ideologically homogenous groups on false consensus, Public Opinion Quarterly, Vol. 72, No. 4, Winter 2008, pp. 781-791.

Wojcieszak, Magdalena, Prince Vincent. 2009. What underlies the false consensus effect? How personal opinion and disagreement affect perception of public opinion, Public Opinion Research, Vol. 21, No. 1, pp. 25-46.

Skomentuj

