Jak John Keats i seks przegrali z techniką

W Naszym kinie na Jaśniejszej od gwiazd, filmie o krótkim życiu i skomplikowanej miłości Johna Keatsa, poety romantycznego, zmarłego w wieku 25 lat na gruźlicę. Do napisów końcowych aktor grający głównego bohatera recytował wiersz. Prawie nikt nie wstał, wszyscy słuchali. Wiersz ciągnął się i ciągnął. Z początku czytałem tłumaczenie, później starałem się słuchać, ale angielska poezja romantyczna nie brzmi jak dialogi z Alfa, dlatego dałem spokój i przyglądałem się ludziom. Zastanawiałem się, czy coś z tego rozumieją. Później podjąłem ostatnią próbę wsłuchania/wczytania się i po paru sekundach koncentracji, ni stąd, ni zowąd, tuż przed końcem wiersza – zerwała się taśma! Johnie Keatsie, w ten oto sposób Twój spóźniony triumf pokrzyżowała technika!

* * *

Gorzkie gody Romana Polańskiego. Nagie ciała, pikanteria, seks a ja zachwycam się, jak Hugh Grant gra angielski autyzm seksualny, jak kłopocze go słuchanie o łóżkowych wybrykach, jak zdegustowaną ma minę ten biedny purytanin kiedy dowiaduje się, że niektórzy nie sekszą się tylko po bożemu (to jest – na mnicha). A gdy nie ma na ekranie Hugh Granta, zamiast gapić się na te ciała, chłonąć ten pościelowy kocioł – zastanawiam się co to za magiczne urządzenie stoi na biurku głównego bohatera (film nakręcono w 1992 roku). Jakaś telefono-komputero-telegazeta, której główny bohater używa, by zadzwonić na pogotowie i po prostytutkę. Ale jak to się nazywa(ło) – nie wiem.

* * *

Przy okazji: bloga rok. Postów grubo ponad sto. Szczególnie skrupulatnej ewaluacji nie przeprowadziłem, ale wszystko wskazuje na to, że bilans jest dodatni. Motto na dalszą drogę: bo dom nasz jest otwarty, we drzwiach nie ma klucza / a niewidzialni goście wchodzą i wychodzą (Cz. Miłosz, Ars poetica?).

3 thoughts on “Jak John Keats i seks przegrali z techniką

Skomentuj

