Blogerzy i blagierzy

Prof. Marian Golka w słowniczku dołączonym do książki Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne (2008) podaje definicję blogowania. Co smakowitsze fragmenty przytaczam:

Istotą wszystkich dzienników jest ich subiektywność. Blogi i blogowanie przejawiają subiektywność w skrajnej postaci. To subiektywność bez zahamowań i bez zażenowania. Blogi są mieszaniną ekshibicjonizmu, kłamstwa i złego smaku. Fakt, iż teksty edytowane w Internecie mogą być jednak nieustannie weryfikowane, poprawiane, uzupełniane. Stąd trudno je uznać za wiarygodny dokument. Możliwości fantazjowania, konfabulacji, wypowiadania negatywnych opinii o innych ludziach są tu nieograniczone. Ściganie się z innymi autorami blogów sprawia, że najważniejsza staje się statystyka odwiedzin bloga oraz komentarze pod wpisami. A to wymusza jeszcze większe fantazjowanie. Jeżeli nawet nie wszystkie blogi oparte są na przekłamaniach, to skądinąd podawanie szczerych informacji o sprawach codziennych, ale banalnych (zakupy, umycie lodówki czy kłopoty w szkole), też wynika z ukrytej supozycji, że te sprawy autora blogu muszą być na tyle ciekawe i ważne, że interesują innych. Paradoks polega na tym, że jednak interesują. I to niezależnie od formy językowej, która zazwyczaj jest wyjątkowo niechlujna. Ten fenomen blogowania świadczy skądinąd o kondycji współczesnej kultury.

Negatywnej oceny blogów nie poprawią nawet ich ewentualne funkcje terapeutyczne (np. dla zagubionej w życiu nastolatki) albo marketingowe (dla polityka lub twórcy). […]

W narzucającym się skojarzeniu językowym blogowanie nie jest więc dalekie od blagowania, a bloger od blagiera. I nie zmieniają tych negatywnych cech blogosfery tzw. fotoblogi. Zadziwiające jest tylko to, ile bzdur i śmieci informacyjnych (ale też oczywiście dezinformacyjnych) może pomieścić ocean Internetu. […] (Golka 2008: 239-240).

:-)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s